טכניקת הנגינה עם מפרט

טכניקת הנגינה עם מפרט

20.11.2007

שיעור בנגינה עם מפרט


 כללי | אחיזת המפרט | אחיזת המפרט בחשמלית | הפריטה | תרגולים

נגינה עם מפרט מוסיפה לאיכות הסאונד בנגינה בגיטרה.
בנגינה באצבעות נוצרים רעשי לוואי הנגרמים עקב חיכוך לא מושלם בין כרית היד והציפורן לבין המיתר.
לעומת זאת, למפרט ישנו חיסרון אחד בולט והוא חוסר גישה מהירה לכלל המיתרים, נגינה
עם האצבעות מכינה את האצבעות ליד כל מיתר ומוכנה לפרוט מהר יותר.
כאשר הנגן מתורגל לרמה גבוהה עם המפרט, ניתן לשלב את שתי אפשרויות הנגינה, ולהשתמש
במפרט כ "עוד אצבע".

עם מפרט מנגנים בעיקר בגיטרות חשמליות ואקוסטיות, פחות עם קלאסיות.

שליטה במפרט תושג רק לאורך זמן (כמו כל נושא טכני חדש בגיטרה), ולמרות זאת,
לאחר השיעור הראשון יבואו תוצאות מהירות יחסית.










אחיזת המפרט

(יש להחזיק את המפרט ביד ימין (לימניים
,("עם האגודל ועם האצבע (האצבע - "אצבע
ולא להיעזר באמה (אצבע משולשות), ולדאוג
תמיד שזוית המפרט תהיה בדיוק מול הגיטרה.
אחיזת המפרט בחשמלית

בנגינה על גיטרה חשמלית, יש להיות רגישים
הרבה יותר לכל נגיעה במיתרים, הרי כל 
.נגיעה קטנה תיצור רעש הצורם לאוזניים
לכן, בנגינה עם מפרט נניח את ידנו (זאת
.עם המפרט),כך שכף היד תחסום את שאר המיתרים
לדוגמה, נניח ואני מנגן את מיתר 3, אני חוסם
.עם תחילת האגודל את מיתרים 4,5,6
נסו להבין זאת מהתמונה.
הפריטה: הכח לפריטה עם המפרט צריך לבוא בעיקר משני האצבעות - אגודל והאצבע, המקור הנוסף לכח בא מהמרפק אבל כמעט ולא מורגש תרגולים: השיעור אמור לקחת פלוס מינוס רבע שעה, ורצוי להתמיד בו לפחות 4-5 פעמים בשבוע, אז תחזיקו מעמד. החזיקו את הגיטרה, ואת המפרט מעל תיבת התהודה, ובהתאם להסבר שלמעלה. התחילו לפרוט על מיתר 6 (העבה ביותר), בקצב איטי יחסית, 30 פעמים מלמעלה כלפי מטה בלבד לאחר מכן, רדו למיתר 5 ופירטו 30 פעמים מלמעלה למטה בלבד וכך להמשיך עם מיתר 4, 3, 2, 1, ולעלות למעלה חזרה באותה צורה, 6,5,4,3,2, והכל מלמעלה למטה בלבד הערה: יש להדגיש מעבר מדויק בין המיתרים, ולנסות שוב עד לנגינה מושלמת בשלב השני נבצע את אותו תרגיל, רק שפריטת המפרט תהיה מלמטה כלפי מעלה. התחילו לפרוט על מיתר 6 (העבה ביותר), בקצב איטי יחסית, 30 פעמים מלמטה למעלה בלבד לאחר מכן, רדו למיתר 5 ופירטו 30 פעמים מלמטה למעלה בלבד וכך להמשיך עם מיתר 4, 3, 2, 1, ולעלות למעלה חזרה באותה צורה, 6,5,4,3,2, והכל מלמטה למעלה בלבד הערה: כל תרגיל יש לנגן לפחות 3-4 פעמים להגעה לרמה גבוהה בשלב השלישי נשלב בין השניים, ונפרוט אחד מלמעלה למטה והשני מלמטה למעלה. התחילו לפרוט על מיתר 6 (העבה ביותר), בקצב איטי יחסית, 15 פעמים כפולים, מלמעלה למטה ומלמטה למעלה וכך הלאה למיתר חמש, ארבע,שלוש, שתיים,אחד, ולעלות באותה צורה את התרגיל השלישי יש לבצע שוב באופן זהה פרט לעובדה שנתחיל הפעם מלמטה כלפי מעלה ולאחר מכן מלמעלה כלפי מעלה. כל התרגיל שונה ומבלבל יותר. בשלב הרביעי ננגן בקומבינציות שונות: מלמעלה למטה מיתר 6, מלמטה למעלה מיתר 4, מלמעלה למטה מיתר 5, מלמטה למעלה מיתר 3 מלמעלה למטה מיתר 4, מלמטה למעלה מיתר 2, מלמעלה למטה מיתר 3, מלמטה למעלה מיתר 1 ובעליה: מלמעלה למטה מיתר 1, מלמטה למעלה מיתר 3, מלמעלה למטה מיתר 2, מלמטה למעלה מיתר 4 מלמעלה למטה מיתר 3, מלמטה למעלה מיתר 5, מלמעלה למטה מיתר 4, מלמטה למעלה מיתר 6 את אותו תרגיל נבצע שוב קצת שונה, או יותר נכון, מאוד שונה - נעשה הכל הפוך (ז"א, נתחיל מלמטה למעלה מיתר 6 מלמעלה למטה מיתר 4 וכדומה... (בעליה אותו דבר בשלב החמישי נתרגל נגינה עם מפרט ואצבעות יחד, וננגן ארפג'יו - פירוק אקורד לצלילים ננגן את צליל הבס והצליל הבא אחריו עם המפרט, ואת שאר הצלילים עם אצבעות e||-------------------------------------| B||-------1-----------1-----------0-----| G||-----2---2-------2---2-------0---0---| D||---2-------2---2-------2---2-------2-| A||-0-----------0-----------------------| E||-------------------------0-----------| e|--------------------------------------|| B|------0-------------3-----------3-----|| G|----0---0--------0----0-------0---0---|| D|--2-------2----0--------0---0-------0-|| A|--------------------------------------|| E|0-----------3-------------3-----------|| לאחר שהתאמנתם מספיק את התרגילים הללו, ואתם חושבים שאתם מספיק טובים להמשיך הלאה (אז תבצעו אותם עוד 5 פעמים ורק אז תמשיכו הלאה (כי אתם טועים לאחר מכן ניתן להתחיל לתרגל נגינת סולואים יותר מורכבים ומסובכים
התחבר להגיב: הרשמה \ התחברות
רום
20:10 - 19.09.2011

המון המון תודה לכותב ומפרסם המדריך!

המדריך כתוב ברמה גבוהה ונוחה, מותאם למתחילים כמוני, ולהערכתי מקצועי ביותר! 

לא יכולתי לבקש טוב יותר! אחלה אתר! ושוב תודה 


firefly
16:49 - 29.05.2011

לכל מי ששאל שאלות עד עכשיו,

4- כן זה קריטי, אם תגיע להופעות ולנגינת שירים שלמים היד שלך תזדקק למנוחה ולכן משעינים אותה. לאחר כמה זמן תתרגל אל תדאג

6 ו-7-כן זה גם עקרוני, זה מפתח הרגלי נגינה לא טובים, ההחזקה עם האמה מונעת מהיד שלך חופשיות ומורידה את המהירות של הפריטה.

8- רצוי שלא. זה גם כן מוריד מן המהירות של הפריטה.

9-בדרך כלל לנגנים מפורסמים יש שיטות נגינה מיוחדות משלהם, אל תטריד את עצמך בזה וגם אל תנסה לחקות אותם. הם הגיעו לרמה גבוהה למרות השימוש הלא תקין בגלל אימונים רבים. לכל נגן יש את השיטות שנוחות לו ולכן אם ראית נגן מנגן בצורה מיוחדת זה בגלל שככה עדיף בשבילו, ורק בשבילו.

10- צליל הבס זהו הצליל הנמוך ביותר בכל אקורד

שמחתי לעזור (: 

 


zolter
13:14 - 26.02.2010 תגידו מה זה צליל הבס?

מישהו
10:36 - 15.12.2009 למה ראיתי נגנים שמחזיקים את המפרט באגודל והאמה בלי האצבע?.

מישהו ששואל...
15:29 - 12.12.2009 האם אפשר לשים את האמה צמוד לאצבע(שהאמה לא נוגעת במפרט)?

ghsi
17:37 - 29.11.2009 זה באמת משנה אם אני גם משתמש באמה בשביל להחזיק את המפרט?

שלמה
18:15 - 11.10.2009 זה באמת עקרוני אם אני מחזיק את המפרט גם עם האמה...?!

גל
00:00 - 13.04.2009 סוסים למדתי לנגן כבר 3 שירים בזכות האתר שלכם אבל עדיין צריך מורה תודה:-)

אסף
14:26 - 26.01.2009 יש לי שאלה... אני פורט כשהיד שלי לא על הגיטרה, היא לא נשענת על המיתרים ולא על הגיטרה עצמה. זה באמת קריטי להשעין את היד?

ברק
03:12 - 14.08.2008 לרותם: הכוונה לתרגל פריטה ביד ימין שמשלבת מפרט + אצבעות. את 2 הצלילים הנמוכים נגן עם מפרט ואת הגבוהים עם האצבעות (אצבעות 3+ 4)

שי
22:09 - 11.06.2008 אחלה של הסבר

rotem
00:56 - 26.05.2008

אפשר להסביר יותר לגבי "נגן את צליל הבס והצליל הבא אחריו עם המפרט, ואת שאר הצלילים עם אצבעות"


הודעה מהמערכת
כרגע אינך מופיע בתוצאות החיפוש של מערכת הכרויות הנגנים ב TAB4U.